Edukacja zdrowotna powinna być jednym z filarów programu nauczania w szkołach – apeluje prof. dr hab. Piotr Rutkowski, kierownik Kliniki Nowotworów Tkanek Miękkich, Kości i Czerniaków Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie — Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie, podkreślając jej fundamentalne znaczenie dla budowania świadomego i zdrowego społeczeństwa.
EKSPERT
prof. dr hab. Piotr Rutkowski, kierownik Kliniki Nowotworów Tkanek Miękkich, Kości i Czerniaków Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie — Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie. Pełnomocnik Dyrektora NIO-PIB ds. Narodowej Strategii Onkologicznej i Badań Klinicznych. Przewodniczący Polskiego Towarzystwa Onkologicznego. Przewodniczący Zespołu Ministra Zdrowia ds. Narodowej Strategii Onkologicznej. Przewodniczący Rady Agencji Badań Medycznych
– Edukacja zdrowotna powinna być obligatoryjna, ponieważ odpowiadamy za swoje życie. Bez nauki odpowiedzialności za zdrowie nie będziemy w stanie w pełni wykorzystać naszego potencjału i cieszyć się życiem. Nie możemy tego zaniedbywać – mówi prof. Rutkowski.
Profesor zwraca uwagę, że w czasach ogromnego natłoku informacji szczególnie ważne jest umiejętne oddzielanie faktów od mitów i wybieranie tego, co rzeczywiście ma znaczenie dla naszego zdrowia. – Liczba informacji, z jaką dzisiejsza młodzież ma do czynienia, jest nieporównywalnie większa niż kiedyś. Właściwa selekcja i zrozumienie, co jest poparte dowodami naukowymi, pozwala podejmować lepsze decyzje. Otrzymując odpowiednią dawkę wiedzy zdrowotnej, możemy lepiej korzystać z możliwości współczesnej medycyny i profilaktyki – podkreśla.
Jako przykład skuteczności takich działań profesor przytacza edukację w zakresie profilaktyki czerniaka. W Polsce udało się wyedukować już ponad milion dzieci na temat ochrony przed promieniowaniem UV.
– Efekty tych działań są widoczne. Młodzież coraz częściej dba o swoją skórę, stosuje kremy z filtrem i zwraca uwagę na profilaktykę. Co ważne, wiedza ta przenosi się także na ich rodziców, którzy dzięki temu zgłaszają się do lekarza we wczesnych stadiach czerniaka. To realnie ratuje życie – mówi prof. Rutkowski.
Podkreśla, że jedynie poprzez systemowe podejście do edukacji zdrowotnej możemy zmieniać rzeczywistość i przeciwdziałać wielu chorobom. Wprowadzenie tego przedmiotu do szkół jako obowiązkowego może być krokiem milowym w poprawie zdrowia całego społeczeństwa.
– Edukacja zdrowotna to coś więcej niż przedmiot w szkole – to inwestycja w przyszłość naszych dzieci, która wpłynie na ich zdrowie fizyczne, emocjonalne i społeczne. Jeśli zaczniemy od najmłodszych lat, mamy szansę stworzyć świadome, zdrowe społeczeństwo, które potrafi zadbać o siebie i innych – podsumowuje prof. Rutkowski.
W kontekście rosnącej liczby chorób cywilizacyjnych i przewlekłych, takich jak nowotwory skóry, cukrzyca czy choroby serca, wprowadzenie edukacji zdrowotnej jako obowiązkowego elementu nauczania wydaje się być jedynym słusznym kierunkiem. To szansa na zbudowanie zdrowszej przyszłości dla nas wszystkich.

Onkofundacja Alivia: Zdrowie młodych pokoleń w cieniu politycznych sporów
Zostaw odpowiedź